Tuesday, August 28, 2012

ISTANBUL



ISTANBUL... KAMI DATANG...

PART 1




Hai.. Lama saya tak update blog ni. Bukan apa, saya agak sibuk kebelakangan ni. Adik-adik nak bertunang, kerja-keja pejabat, nak mengajar.. erm..aktiviti dengan para pelajar... Ha, pastu bulan Ramadhan, pastu nak Aidilfitri, buat kuih dan macam-macam..

Bulan Jun 2012, saya berkesempatan ke Istanbul, Turkey.. Alhamdulilllah, tercapai hasrat nak jengah tanah yang ada 2 benua ni.. Benua Eropah dan Benua Asia. Dulu, sebelum jejak kaki di sini, cuma berkesempatan tengok dalam tv je. Paling tidak pun tengok peta dunia je. Pelik... satu negara tapi berada di 2 benua. Alhamdulillah, sampai juga saya kat sana. Musim saya pegi ni musim summer.. so, cuma pakai t-shirt dan seluar je dah memadai.


Journey ke Istanbul ni sebenarnya dirancang secara tak sengaja. Macam biasa, saya mementingkan tour yang mudah, selesa dan murah. Penginapan, saya memilih hostel bajet sahaja yang terletak di Taksim. Istanbul ni terbahagi pada 2 benua. Pengangkutan awam amat menyenangkan. Lagi mudah dari Malaysia.


Sesiapa yang nak booking hostel ni boleh tengok link ni

http://www.hostels.com/hostels/istanbul/68-hostel/51158



Bilik ni untuk 4 orang. Ada juga untuk 2,4, atau 6 orang.
Saya tak mengambil agen untuk tour. Kebanyakkan saya tengok peta yang saya amik kat airport. Bila sebut Istanbul, saya rancang nak fokus pegi tempat popular saja, seperti Grand Bazaar, Spice Bazaar dan Majid Biru. Saya tak bawa banyak duit pun, sekadar nak makan dan beli souvenir saja. Saya gunakan sepenuhnya pengangkutan awam sahaja. Pengangkutan awam cuma 2 lira sahaja (RM5) sehala. Kalau tinggal di Hostel 68, tren cuma 50 meter sahaja dari hostel. Tapi, jika anda rancang nak tour, saya cadangkan anda naik cruise pada hari pertama, so anda ada gambaran tentang sepenuhnya tentang Istanbul. Kos naik cruise cuma 11 lira sahaja. Perjalanan cuma mengambil masa 1 jam 15 minit sahaja.




Bila anda naik cruise ni, angin yang bertiup dari selat Bosphorus ni agak sejuk walau musim panas. Jadi, anda kena bawa shawl untuk tutup badan anda. Sepanjang perjalanan ni amat seronok. Laut membiru dan angin yang bertiup, sambil menikmati pemandangan di sepanjang selat. Terdapat bangunan-bangunan lama yang terdiri daripada masjid, dan istana mewah sejak zaman Kamal Ataturk.

GRAND BAZAAR

Saya menjejaki Grand Bazaar ni pada hari kedua. Mudah saja, cuma ambil tren yang kosnya 2 lira, terus ke Grand Bazaar. Pintu masuk ke Grand Bazaar ni banyak, so anda mesti ingat pintu mana anda masuk. Nak pulak kalau anda dalam rombongan yang ramai. Anda perlu tau mana pintu masuk atau keluar serta meeting point kalau anda tersesat dengan ahli kumpulan. Difahamkan, jumlah kedai dalam baazar ni mencecah 4000 kedai, jadi, kalau dah nampak apa yang berkenan di hati, anda terus je buat tawar-menawar dan beli je. mana tau, kalau anda asyik tunggu tengok yang lain nanti, dah tak jumpa dah kedainya. Tapi, kalau diikutkan, kebanyakkan barangan kat sini bukan original made in turkey... hehe.. semuanya kena hati-hati, mana tau terkena barangan made in China ke, Thailand ke.. or Malaysia ke... heheh


Jom layan gambar di Grand Bazzar


Pintu masuk Grand Bazaar

Kedai-kedai di Grand Bazaar

Spice Bazaar

Spice bazaar merupakan pasar rempah ratus. Selain rempah ratus, terdapat manisan yang popular turki, baklava, dan turkish delight. Selain dari makanan tersebut, terdapat juga keju asli terjual di sana. Harga turkish delight tidak semahal mana, cuma sekilo 10 lira sahaja. Turkish delight yang dijual berkotak memang ditawarkan agak murah, tapi anda jangan tertipu, turkish delight, rasanya memang tak sama dengan yang dijual secara kilo.

Selain dari turkish delight, saya amat suka menikmati teh panas yang dihidang di dalam cawan comel. Rasanya seperti teh tawar di Malaysia, cuma yang unik, ia dihidang bersama gula kiub. Bentuk cawan teh yang cantik menyebabkan saya tidak melepaskan peluang mengambil gambar teh tersebut.




1 comment:

  1. As salam,
    boleh tolong bagi tour package contact. Saya pun teringin nak pergi sana.
    Zaiton - zaiton.ishak@gmail.com

    ReplyDelete