Monday, September 26, 2011

LONDON- BIG BEN, WESTMINSTER ABBEY, LONDON EYE, GREENWICH

LONDON EYE

Hari pertama saya dan suami di London, kami ke Big Ben, London Eye dan Wesminster Abbey. Tempat-tempat ni memang berdekatan dengan tempat tinggal kami, Tune Hotel. Kiranya, jalan kaki pun boleh sampai.

London Eye ni lebih kurang macam Eye of Malaysia yang pernah ada di Tasik Titiwangsa Kuala Lumpur. Saya mula bersiar-siar sekitar jam 9 pagi (Waktu Malaysia jam 5 petang), kelihatan semua mat salleh berpusu-pusu hendak ke tempat kerja. Saya dan suami ni kategori

golongan CHUBBY- agak semput bila sama-sama berjalan pantas macam Mat salleh tu. Terikut-ikut dengan cara mereka berjalan. Adoiyai..

Pemandangan dari Jambatan

Kos nak naik London Eye ni boleh didapati di

(sebaik-baiknya, anda buat tempahan online kerana jika nak beratur, line panjang sangat, takut hilang lak mood nanti)

Tulip merah dan saya

Bila naik London Eye ni, dapatlah anda nikmati pemandangan indah dari atas. Tapi saya dan suami tidak berminat nak naik London Eye ni. Kami lebih suka menikmati pemandangan Kota London ni dengan berjalan-jalan sendiri. Senang cerita, jalan sampai lenguh kaki. London Eye ni berdekatan dengan Westminster Abbey (William kahwin di sini). Kebetulan, kami datang ke London 2 minggu sebelum William-Kate nak kawin. Banyak le pokok-pokok bunga ditanam di sekitar Kota London. Saya suka sangan dengan bunga tulip. Tercapai hasrat saya nak pegang bunga dan pokok tulip. Bunga tulip ada banyak warna ditanam. Paling saya suka, warna merah. Setakat yang saya nampak, hanya ditanam di Istana Buckingham je. Tempat lain cuma warna pink, kuning, oren dan putih. Bunga tulip ni ada banyak jenis, Ada yang bercampur warna pun ada. Subhanallah.

Yang memisahkan antara London Eye dan Abbey ialah sungai Thame. Sesiapa yang minat nak bersiar-siar naik feri pun boleh. Saya memilih untuk bersiar-siar naik bas dua tingkat. Destinasi yang saya teringin nak pergi ialah Greenwich. Ala... tempat yang cikgu Alam dan Manusia saya kata jam kita boleh berpusing-pusing kalau kita berada di sana.. (Heheh..sebenarnya salah, info ni cikgu...mana ada berpusing-pusing jam). Di Greenwich ni la tempat penentuan zon Waktu atau masa bermula dari 0 meridian. Bukan jam yang berpusing ye, anak-anak). Cara nak sampai ke sini tidaklah susah mana. Cuma naik je bas dua tingkat je, yang menghala ke

Greenwich. Berhenti di Universiti Greenwich, di sana ada Tourism Info Office. Banyak sejarah dapat diketahui di sana nanti. sebenarnya di Greenwich banyak informasi berkenaan dengan marin. Jika nak ke tempat ni, kena jalan kaki lebih kurang 10 minit ke Greenwich Park. Menara pemerhatian Mean Meridien Line ni berada di atas bukit. Memang agak-agak tercungap nak naik bukit ni. Di sana, anda boleh lihat pemandangan hijau Greenwich. Hati-hati, kalau nak ambil gambar di bawah pokok, kerana Mat Sallah suka bawa anjing diorang jalan-jalan. Bila anjing tu nak membuang hajat kecil, diorang melepas di batang-batang pokok je.. Heehe.. Taman kat sini memang cantik, tapi bau hancing yang saya dan suami tak boleh tahan tu.

Kalau anda perhatikan, mereka bergambar di antara pemisah garisan di 0 meridian

Greenwich Observation Tower

1 comment:

1. 4D3N MEDAN LAKE TOBA TOUR
    (1Nite Parapat, 1 Nite Berastagi, 1 Nite Medan
    --------------------------------------------------------------------
    DAY 01 : ARRIVAL MEDAN – TEBING TINGGI – PARAPAT (L,D)
    Arrival at Kuala Namu International Airport. After customs clearance, meet our representative and Tour Guide who will take you to start the tours by using tourist Coach or Van. Transfer to the local restaurant for lunch. Then, depart to Parapat-drive along the road which offers the endless view of Rubber and Oil Palms Plantations through the journey. Stop should be made at Pematang Siantar for shopping of local product such as Kacang Tumbuk “Ting Ting, Teng Teng”, Other snacks Etc. Arrived in Parapat then check in to hotel for overnight stay, the rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the local restaurant.

DAY 02 : PARAPAT – SAMOSIR ISLAND – BERASTAGI (B,L,D)
    After breakfast at hotel, ready for Samosir island excursion by Boat to visits
    Tomok village, to see the Tombs of The King Ompu Sidabutar & Shopping place. Ambarita village, to see the Traditional Batak village with ancient megalithic Furnitures. Return to Parapat for lunch at local restaurant. Afterwards proceed to Berastagi–a mountains resort with it’s refreshing weather and magnificent mountains scenery which has an abundance of Flowers, Vegetables and Fruits. En-route stops at Panorama Simarjarunjung hill (Sanitary stop),Sipiso-Piso waterfall. Arrived in Brastagi then to visit the Central Fruits Market (Shopping Place). Afternoon check in to hotel. The rest of the day is free on your own leisure. Dinner served at the hotel or local restaurant.

DAY 03 : BERASTAGI – MEDAN (B,L,D)
    After breakfast, proceed on two hours down the hill to Medan. Visit Lumbini Park. Arrival in Medan then city sight seeing to visit a several points of interest such as the Maimoon Palace, Al-Matshun Grand mosque. After lunch at the local restaurant, and then proceed to the shopping areas as follow Danar Hadi Batik emperium and others whole Batik sellers in Medan, including to Pasar Ikan market and Malls. Afternoon check in to hotel for overnight stay. Dinner served at the local restaurant.

DAY 04 : HOTEL – AIRPORT (B)
    After breakfast, free program before transfer to the airport for your flight home..END OF SERVICE

Thanks /Regards

HAMZAH SARAGIH Tour Guide Medan Sumatra Utara - IndonesiaTelp // WhatsApp : +6282160211106 Email : hamzahsaragih@ymail.com
    Web : http://hamzahsaragih.blogspot.com facebook : Hamzah Saragih Ym : Hamzah Saragih